ثبت مادرید (امور بین المللی)

در گذشته اشخاص حقیقی و حقوقی جهت ثبت بین ­المللی برند مجبور بودند که برند را به صورت جداگانه در تک ­تک کشورهای موردنظر خود ثبت کنند. 

از این رو ملزم به ترجمه مدارک موردنیاز به زبان تمام کشورهای مدنظر و پرداخت هزینه ­های هنگفت می شدند تا اینکه برخی از کشورهای عضو کنوانسیون پاریس برای رفع این معضلات دست به کار شدند و طی تشکیل یک اتحادیه، سیستم ثبت برند مادرید را تصویب کردند. 

سیستم ثبت مادرید از موافقتنامه مادرید، پروتکل مرتبط با آن و آیین­ نامه­ای متشکل از موافقتنامه و پروتکل تشکیل می ­شود.

به منظور ثبت برند بین الملل لازم است ابتدا برند خود را به صورت داخلی به ثبت رسانده و سپس نسبت به اخذ کارت بازرگانی اقدام لازم ثبتی و اداری صورت پذیرد. بعد از انجام فرایند فوق می توانید جهت ثبت برند خود به صورت جهانی (مادرید) پس از انتخاب کشورهای مورد نظر اقدام نمایید.

در این خصوص می توانید با کارشناسان موسسه ثبت مفید  تماس حاصل نمایید.

کشورهای عضو سیستم بین المللی مادرید

1) ایران  2) آنتیگوا و بارباردو 3) آلبانی 4) ارمنستان 5) بن ایر 6) اتریش 7) استرالیا 8) آذربایجان 9) بوسنی و هرزه گوین 10) بلژیک 11)
بلغارستان 12) بحرین 13) بوتان 14) بوتسوان 15) بنلوکس 16) بلاروس 17) سوئیس 18) چین 19) کوبا

 20 ) قبرس 21) جمهوری چک 22) آلمان 23) دانمارک 24) الجزیره 25) استونی 26) مصر 27) اتحادیه اروپا  28)  اسپانیا 29) فنلاند 30) فرانسه 31) انگلستان 32) گرجستان 33) غنا 34) یونان 35) کرواسی 36) مجارستان 37) ایسلند 38) ایرلند 39) ایتالیا

 40) ژاپن 41) کنیا 42) قرقیزستان 43)  کره شمالی  44) کره جنوبی 45) قزاقستان 46) لیختن اشتاین 47) لیبریا 48)  لسوتو 49) سائوتومه و پرنسیپ 50) لیتونی 51) موروکو 52) موناکو 53) مولداوی 54 ) مونته نگرو 55) ماداگاسکار 56) مقدونیه 57) مغولستان 58)

 موزانبیک 59) نامیبیا 60) نروژ 61) عمان 62) هلند 63) لهستان 64) پرتغال 65) رومانی 66) روسیه 67) سودان 68) سوئد 69)  سنگاپور 70) اسلوونی 71) اسلوواکی 72) سبیرالئون 73) سان مارینو 74) سوریه 75) تاجیکستان 76) ترکمستان 77)

 ترکیه 78) اوکراین 79)  آمریکا 80) ازبکستان 81) ویتنام 82) زامبیا 83) کوراکائو 84) سینت مارتین  85)  سوازیلند

مزایای استفاده از ثبت با سیستم مادرید

طبق مقررات ثبت بین المللی علائم تجاری (ثبت با سیستم مادرید) ، علامت تجاری با توجه به قوانین داخلی هر کشور مورد بررسی قرار می گیرد و سپس وارد پروسه بین المللی خود می شود بدین معنا که ثبت بین المللی علائم تجاری درمرحله اول با ثبت ملی دراداره کشور مبداء صورت می پذیرد و سپس به شکل خودکار با تعیین کشورهای مورد نظردرسطح بین المللی انجام می گیرد.

 یکی از مزایای ثبت برند مادرید این است که متقاضی با ارائه یک اظهارنامه بین المللی از طریق اداره مالکیت صنعتی به وایپو میتواند درصورت تمایل در ۸۵ کشور عضو موافقتنامه و پروتکل مادرید یا تعدادی ازآنها بنا بر انتخاب خود حمایت ازعلامت تجاری خود را مطالبه و کسب نمایند.

بنابراین مزیت استفاده از ثبت با سیستم مادرید در ساده ، ارزان و موثر بودن آن می باشد بدین معنا که تنها به واسطه یک تقاضا نامه بین المللی واحد به یک زبان (فرانسه،انگلیسی یا اسپانیولی) و پرداخت یک تعرفه به فرانک سوئیس،تحصیل و تامین حمایت از علائم تجارتی یا خدماتی درکشورهای تعیین شده در فرم درخواست امکان پذیر است.

 همچنین درصورتیکه هرگونه تغییری درعلامت ثبت مبداء از قبیل تغییرنام ، آدرس ، مالکیت ، تمدید وغیرهازطرف دارنده آن صورت گیرد می توان با کامل کردن فرم های مربوطه و پرداخت هزینه ای اندک تغییرات ذکر شده را درسطح بین المللی اعمال نمود . اداره مبدا نیز نیازی به انجام طبقه بندی کالاها وخدمات و انتشارعلائم درروزنامه رسمی کشورمتبوع خویش ندارد.درواقع ثبت بین المللی مجموعه ای ازثبت های ملی طبق مقررات داخلی هرکشورتعیین شده می باشد.

مدرک لازم جهت ثبت بین المللی مادرید:

  1. ارائه تقاضانامه برای ثبت بین المللی برند و علائم تجاری به اداره ثبت علائم تجاری ( باید در نامه اسامی کشورهایی که قصد ثبت برند در آن ها را دارید درج کنید ).
  2. معرفی نامه برای شرکت ها و اشخاص حقوقی بر روی سر برگ شرکت به همراه امضاء اعضای هیئت مدیره و دارندگان حق امضاء و در صورت مراجعه وکیل رسمی ارائه ی وکالتنامه دادگستری
  3. کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره و دارندگان حق امضاء ( یا کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی اشخاص حقیقی )
  4. اخذ کارت بازرگانی
  5. کپی آگهی تاسیس شرکت
  6. کپی روزنامه رسمی شرکت
  7. کپی روزنامه آخرین تغییرات شرکت در صورت وجود
  8. ارائه ی اظهارنامه یا اصل گواهی ثبت علامت تجاری درایران جهت رؤیت و کپی آن جهت ضبط در پرونده
  9. تکمیل فرم مخصوص لاتین بعد از مشخص کردن کشور های مد نظر برای ثبت ( باید فرم با دقت و به درستی پر شود )
  10. ارائه ی برگه محاسبه هزینه ها همراه با مهر و امضاء متقاضی (Fee Calculation)
  11. رسید مربوط به پرداخت هزینه بررسی اظهارنامه ثبت بین المللی برند
  12. ارائه وکالتنامه به موسسه ثبت مفید

همین امروز برند خود را ثبت کنید!

موسسه ثبت مفید

تلفن های تماس:

آیا هنوز سوالی برایتان باقی مانده است؟

سوالاتمتداول

آیا جهت ثبت برند داشتن شرکت الزامی است ؟

خیر، همان طور که در بالا اشاره شد ثبت برند به دو صورت شخصی ( حقیقی ) و یا شرکتی ( حقوقی ) امکان پذیر است و در هر دو صورت، شما شماره ثبت مخصوص به خود را اخذ می کنید. لازم به ذکر است، برند حقیقی و حقوقی از لحاظ اعتبار با هم تفاوتی ندارند و هر دو از یک میزان از اعتبار برخوردارند.

آیا می توان همراه با ثبت اسم، شکل خاصی نیز ثبت کرد ؟

برند تجاری شما در کنار یک شکل یا لوگو قابل ثبت می باشد. لوگو شکل انتخاب شده برای محصول است که محصول با آن ارائه می شود. از طریق لوگو می توان تاثیر بیشتری در ذهن مخاطب برجای گذاشت.

آیا نام تجاری فقط به فارسی باید باشد ؟

خیر، ثبت برند یا نام تجاری می تواند به فارسی باشد و یا به لاتین و یا به هر دو شکل انجام شود، ولی متقاضیانی که می خواهند علامت یا نام تجاری را به صورت لاتین نیز ثبت کنند، الزاماَ باید کارت بازرگانی داشته باشند.

چنانچه یک علامت تجاری هم زمان دو متقاضی برای ثبت داشته باشد به کدام متقاضی ارجحیت داده می شود ؟

برای ثبت برند تاریخ تقاضای ثبت آن هم بسیار مهم است. اگر یک علامت تجاری هم زمان دو متقاضی برای ثبت داشته باشد، متقاضی ای که تاریخ تقاضای آن ارجحیت داشته باشد اجازه به ثبت رساندن آن را دارد.

آیا روال ثبت علامت تجاری ، لوگو و آرم تجاری متفاوت است ؟

خیر ، همگی در روال ثبت یکسان هستند.

مدت زمان مورد نیاز برای ثبت برند چه قدر می باشد ؟

زمان ثبت برند از زمان تحویل مدارک و استعلام اولیه حدود 45 روز می باشد تا آگهی اول و بعد از این 45 روز ، 30 روز برای آگهی دوم زمان می برد و برای آگهی سوم ، 30 روز بعد از آگهی دوم یعنی حدود 105 روز در مجموع. البته این زمان با توجه به قوانین روز اداره مالکیت صنعتی و علائم تجاری می تواند متغیر باشد.

شرایط ثبت برند چیست ؟

علامت تجاری یا برند، می بایست جدید، ابتکاری بوده و گمراه کننده نباشد.
منظور از جدید بودن علامت تجاری این می باشد که علامت مورد استفاده بر روی محصول که برای ثبت ارائه می شود،از حیث شکلی باید جدید بوده و سابقه ثبت و استعمال توسط دیگران را نداشته باشد.
شایان ذکر است که با توجه به جدول طبقه بندی کالا،هرگاه برای نوعی کالای مشخص علامتی از طبقه ای خاص استفاده شود،شخص دیگری که پس از انتخاب علامت مذکور بخواهد برای کالای خود از نوع مشابه از طبقه مزبور و از همان علامت قبلی استفاده کند،با ممنوعیت استفاده و ثبت علامت مواجه خواهد شد.

آیا ثبت برند شامل مالیات می شود ؟

خیر

مدت اعتبار برند ثبت شده چه قدر است ؟

علامات تجاری که به ثبت می رسند تا مدت ده سال از تاریخ تنظیم اظهارنامه ، اعتبار ثبت دارند. با تقاضای مجدد صاحب علامت در پایان مدت، مجدداَ برای ده سال دیگر به حالت انحصاری باقی می مانند. ( در صورت عدم درخواست تمدید ثبت ظرف مهلت یاد شده، امکان درخواست آن ظرف مهلت 6 ماه پس از پایان اعتبار ثبت علامت ، با پرداخت جریمه تاخیر به میزان نصف هزینه ثبت علامت وجود دارد ، والا ثبت علامت از درجه اعتبار ساقط خواهد شد) .

آیا علامت تجاری در ایران مورد حمایت قرار می گیرد؟

بله. در ایران برای اولین بار در سال 1304 قانونی برای ثبت و حمایت علایم تجاری و صنعتی تصویب گردید که بعداَ در سال 1310 مورد تجدید نظر قرار گرفت.علاوه بر قانون مزبور و آیین نامه اجرایی آن،ماده 249 قانون مجازات عمومی نیز مواردی را برای حمایت علایم تجاری ثبت شده پیش بینی نموده است.
ثبت علایم تجاری و اختراعات در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در تهران که یکی از ادارات ثبت است انجام می گیرد.ماده 6 قانون ثبت علایم تجاری اداره ثبت علایم را شعبه مخصوصی از دفتر دادگاه شهرستان تهران می شمارد و به این ترتیب اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی قادر است تصمیماتی راجع به قبول یا رد علایم به عنوان شعبه دادگاه شهرستان اتخاذ کند. 

چه اشخاصی می توانند نام و نشان تجاری(لوگو) خود را به ثبت برسانند؟

هر شخص اعم از حقیقی یا حقوقی (شرکت یا فرد) مدارکی دال بر تولید-توزیع-بسته بندی-خرید و فروش و یا واردات و صادرات کالا) و یا مدارکی جهت فعالیت در زمینه خدماتی خاص داشته باشد می تواند در همان زمینه تقاضای ثبت نام و لوگوی خود را بدهد. 

ثبت علامت تجاری اختیاری است یا اجباری؟

ثبت علامت تجاری جز در مواردی که قانون تکلیف نموده باشد اختیاری است،لیکن علیرغم عدم الزام قانونی،تجار بدلیل برخورداری از حمایت قانونی و نیز استفاده از شهرت و کارمایه تجاری و امتیازهای مادی و معنوی نسبت به ثبت علامت تجاری اقدام می کنند. 

به موجب قانون ، ثبت کدام علائم تجاری اجباریست؟

به موجب مصوبه ی سوم اردیبهشت 1328 هیاًت وزیران،ثبت علائم برای هر یک از این موارد اجباری است:
الف) داروهای اختصاصی مورد استفاده ی طبی
ب) مواد غذایی که در لفاف و ظروف مخصوص عرضه می شوند.
ج)  آب های گازدار
ه) لوازم آرایش که برای استعمال مستقیم بر روی پوست انسان به کار می رود.
لذا به موجب این ماده،تمام اجناس دارویی و طبی و مواد غذایی مذکور در آن آیین نامه،اعم از آن که در داخل ایران ساخته و یا در خارج ساخته و وارد کشور شود و در بازار تحت اسم مشخصی که بر روی برچسب آن زده می شود به معرض فروش قرار گیرد باید دارای علامت صنعتی یا تجارتی ثبت شده بوده و در روی برچسب نکات زیر تصریح شود:الف-اسم تجاری و نشانی سازنده ی جنس با قید کشور مبدا ب-شماره ثبت علامت در ایران 

ثبت کدام علامت ها ممنوع است؟

ثبت علائم تجاری،صنعتی و خدمات دارای محدودیت قانونی است.قانون ثبت علائم و آیین نامه اصلاحی اجرایی مصوب سال 13337 ثبت علائم ذیل را ممنوع نموده است:
_علائم رسمی،دولتی و مملکتی نظیر پرچم ایران،علائم وزارتخانه ها،هلال احمر،علائم نیروهای مسلح و ….
_علایمی که قبلاَ خود یا مشابه آن به ثبت رسیده باشد.
_علائم منافی عفت عمومی ونظم و انضباط اجتماعی
_علائمی که دارای اسم و عبارت عمومی باشد و دولت استعمال آن را تحت علامت تجاری منع کرده باشد. 

آیا علامت های تجاری سایر کشورها در ایران حمایت می شود؟

تنها کشورهایی که عضو کنوانسیون پاریس هستند می توانند از حمایت در ایران هم برخوردار گردند. 

آیا می توان از علامت تجاری دیگری استفاده کرد؟

چنانچه بدون اجازه مالک تجاری باشد خیر